Horea Josan, albaiulianul care produce chips-uri fără E-uri: ”Unii vând produs, alţii vând marketing şi pungi viu colorate”

După 16 ani de muncit în diferite țări ale Europei, Horațiu Josan, din Alba Iulia, a decis - în anul 2014 - să se întoarcă în țară și să-şi investească agoniseala într-o afacere la care se gândea de ceva timp. Astfel, intreprinzătorul a investit în utilajele necesare pentru a produce chipsuri fără E-uri, coloranţi sau conservanți. Așa s-a născut brandul local d'Alba.

Asemeni multor români care căutau să-și facă un rost în viață, la sfârșitul anilor '90, Horea Josan, un tânăr din Alba Iulia, a optat pentru plecarea la muncă, în străinătate. Următorii 16 ani din viața lui au însemnat mutarea în mai multe țări din Europa și multe locuri de muncă. ”Nu a fost ușor să plec și nici să mă acomodez dincolo. Nu am sa comentez, acum, peripețiile pe care le-am trăit; în 16 ani au fost multe lucruri bune, dar si rele. Am avut intenția să mă întorc acum 12 ani, dar nu reușisem. În Occident am făcut tot felul de munci, ce-am știut să fac și la ce m-am priceput: în construcții, luam lucrari pe cont propriu; am lucrat ca si programator, apoi am lucrat la o pizzerie, ca și grafic designer pe cont propriu, la o tipografie și, în final, am ajuns iarăși în construcții”, își amintește Horea Josan.

În cele din urmă, cand a avut posibilitatea, s-a întors acasă cu gândul că va demara o mică activitate economică. Povestește că, în ultimii 4 ani de muncă în occident, a încercat să se documenteze și să se edifice în legătură cu ceea ce avea să facă după întoarcerea în România. Producția de chips-uri ”fără chimicale” a fost cea care i-a atras atenția cel mai mult.

”Prima investiție pe care am facut-o a fost o fripteuza de 100x100 cm și o mașină manuală de tăiat cartofi. După câteva luni, în care am amenajat spațiul si am deschis firma, a trebuit să plec din nou la muncă, să mai strâng bani și pentru o mașină de ambalat. Chiar și în acest an, în 2018, am fost plecat o lună, ca să îmi pot cumpăra o dubă pentru transport, la mâna a doua, clar!”, își amintește Horea Josan care au fost primii pași.

La începutul anului 2015, după cum el însuși spune, a început să prăjească primii cartofi, fără să cunoască mare lucru despre ceea ce însemna, cu adevărat, procesul de producție. ”Când am văzut cât de dificil este și câți parametrii intervin în prăjirea unor simplii cartofi, am fost foarte aproape să renunț. În viață am învățat, însă, să am rabdare și să încerc să fac totul cât mai bine.. Așa că, și în ziua de azi, încă mai lupt să scot un produs de calitate superioară”, spune intreprinzătorul. 

”Tresar cand văd oameni cu pungile mele în mână... Vânzările nu scad, dimpotrivă... Asta înseamnă ca am reusit să fidelizez un segment de clienți care apreciază și rămân fideli produsului”. 

La fabricarea chipsurilor, Horea Josan folosește numai cartofi românești, pe care-i cumpără de la agricultori din județele Cluj și Covasna. Cartofii sunt prăjiți în ulei românesc, la temperatură joasă, se pun la scurs și răcit, apoi sunt presărați cu sare și ambalați. Nu conțin E-uri sau conservanți și nici un alt fel de ”chimicale”. În momentul de față, produce și comercializează două sortimente: unul simplu, cu sare, iar celălalt este cu usturoi și pătrunjel uscat. 

Necazul cel mai mare al micului intreprinzător este legat de distribuția produsului. ”Nu am reușit să ies din județul Alba cu distribuția, cu excepția câtorva băcănii din București, Timișoara, Brașov, Cluj și două în Constanța. Fiind un produs care nu apare în reclame, la televizor, comercianții nu prea sunt interesati. Au și ei criteriile lor, iar alții preferă exclusivitate cu anumite produse. În județ, chipsurile d'Alba, se vând în rețeaua de magazine alimentare Agras și Dacia, în căteva magazine tip ABC și în câteva aprozare. De asemenea, am contract și cu cateva localuri de alimentație publică destul de cunoscute în oraș - Framms, La Pas și Art Cafe”.

L-am întrebat pe Horea Josan cum își vede viitorul și cum crede că va reuși să-și dezvolte afacerea. ”Eu nu pot da vina pe alții pentru cum îmi merge mie. Știu că, în momentul de față trebuie să diversific sortimentul, că trebuie să angajez oameni pentru distribuție și reprezentare, iar, în viitor, trebuie să măresc capacitatea de producție... Ce pot face, însă, în acest moment, este să îmbunătățesc și mai mult calitatea produsului. Consider că toate lipsurile vor fi acoperite, în timp, fiind nevoie doar de rabdare”. 

”Sunt clienți care cumpără și îmi laudă produsul, sunt și clienți care, în târgurile de promovare, gustă și nu le place. Gusturile sunt împărțite. Unii pun bază exclusiv pe gust, chiar dacă sunt produse pline de chimicale, alții caută produse cât mai naturale și unii care chiar sunt încântați de gustul chipsurilor d'Alba. Ideea este că unii vând produs, categorie care mă include şi pe mine, iar alţii vând marketing şi pungi viu colorate”, a concluzionat producătorul albaiulian.

Adauga comentariu